Aneks do Statutu
Aneks nr 1
do
Statutu Niepublicznej Katolickiej Szkoły Podstawowej Caritas Diecezji Świdnickiej
im. ks. prałata Dionizego Barana w Świdnicy
Uchwałą nr 11/2022 Rady Pedagogicznej z dnia 14 września 2022 r. art. 72 ust. 1 oraz art. 80 ust. 1 pkt. 2, w związku z art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.) wprowadza następujące zmiany :
- po §29 dodaje się §29a w brzmieniu:
„§ 29 a
Organizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik na odległość
- W wyjątkowych sytuacjach, na podstawie odrębnych przepisów, zajęcia edukacyjne oraz inne zadania szkoły mogą być wykonywane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Zajęcia edukacyjne, w tym zajęcia specjalistyczne, prowadzone w sposób określony w ust. 1 , odbywają się w czasie rzeczywistym, zgodnie z ustalonymi harmonogramami zajęć.
- Czas trwania zajęć, o których mowa w ust. 2 może być krótszy niż wynikający
z odrębnych przepisów, z zastrzeżeniem, że pozostały czas zajęć uczniowie spędzają bez użycia monitorów ekranowych, zgodnie ze wskazaniami nauczyciela. - W celu realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia
na odległość nauczyciele wykorzystują:
- dziennik elektroniczny,
- lekcje on-line z wykorzystaniem aplikacji Teams,
- strony internetowe, w tym strony: https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje, www.zpe.gov.pl,
- materiały dostępne na Centralnej Komisji Egzaminacyjnej,
- materiały prezentowane w programach publicznej telewizji i radiofonii,
- materiały wskazane przez nauczyciela, w tym podręczniki, karty pracy, ćwiczenia i zeszyty.
- Materiały niezbędne do realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość przekazuje się uczniom za pośrednictwem dziennika elektronicznego, poprzez aplikację Teams lub na zamkniętych grupach za pomocą komunikatorów internetowych.
- W trakcie realizacji połączeń audiowizualnych z uczniami, nauczyciel każdorazowo przypomina zasady bezpiecznego korzystania z Internetu oraz zasady zachowania w trakcie prowadzonych zajęć.
- Uczniowie korzystając z połączenia audiowizualnego mają obowiązek podpisać swój profil imieniem i nazwiskiem, a na polecenie nauczyciela mają obowiązek włączyć kamerę internetową w celem potwierdzenia swojej tożsamości.
- W wyjątkowych sytuacjach, potwierdzenie tożsamości, o którym mowa w ust. 7, może odbyć się w inny ustalony przez nauczyciela sposób.
- W przypadku, gdy brak jest możliwości potwierdzenia tożsamości uczestnika połączenia audiowizualnego, nauczyciel ma prawo usunąć uczestnika z prowadzonych zajęć.
- W Trakcie zajęć prowadzonych w formie połączenia audiowizualnego, uczniowie mają obowiązek włączenia kamer na polecenie nauczyciela, celem potwierdzenia ich obecności na lekcji, a także w czasie odpowiedzi lub prac pisemnych.
- Brak informacji zwrotnych od ucznia w czasie zajęć jest równoznaczny z jego nieobecności, a fakt ten zostaje odnotowany w dzienniku.
- W ramach zajęć edukacyjnych nauczyciele monitorują postępy uczniów oraz weryfikują wiedzę i umiejętności uczniów poprzez uzyskanie od nich informacji zwrotnej po wykonanych zadaniach, w tym poprzez wiadomość e-dzienniku lub rozmowę z uczniem z wykorzystaniem aplikacji umożliwiającej połączenie audiowizualnej.
- Nauczyciele weryfikują wiedzę i umiejętności uczniów poprzez zadania przeznaczone do obowiązkowego wykonania (np. wypracowania, prace plastyczne, zadania matematyczne itp.) z poleceniem odesłania efektu pracy poprzez aplikację Teams (np. zdjęcie pracy, skan karty pracy, zrzut ekrany itp.) lub inny ustalony przez siebie sposób.
- W celu weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów nauczyciele mogą wykorzystywać platformy edukacyjne umożliwiające ocenianie zdalne.
- Za wykonanie prac uczniowie otrzymują oceny zgodnie z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania, ze szczególnym zwróceniem uwagi na motywujący charakter oceniania.”
- po § 36 dodaje się § 37 w brzmienie:
„§ 37
- W celu realizacji zadań opiekuńczych i wychowania prawidłowego rozwoju uczniów w szkole może być zorganizowana stołówka.
- Uczniom zapewnia się jeden gorący posiłek w szkole w ciągu dnia i stwarza im możliwości jego spożycia w czasie pobytu w szkole. Korzystanie z posiłków jest dobrowolne i bezpłatne.
- Zasady korzystania ze stołówki określa Dyrektor.
- po § 42 dodaje się § 42 a w brzmieniu:
„§ 42 a
Pedagog specjalny
- Do zadań pedagoga specjalnego należy w szczególności:
- rekomendowanie dyrektorowi działań w zakresie aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz dostępności, o której mowa w ustawie o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów ich uczestnictwa w życiu szkoły
- wspieranie nauczycieli w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w tym barier i ograniczeń, utrudniających funkcjonowanie uczniów ich uczestnictwa w życiu szkoły,
- udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy
z uczniami, - dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów oraz ich możliwości psychofizycznych,
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów,
- rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
- współpraca z zespołami powoływanymi dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w zakresie dokonywania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania,
- określenie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego
i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe
i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, - udzielanie uczniom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- prowadzenie zajęć rewalidacyjnych.
- po § 59 dodaje się § 59a w brzmieniu:
„§59a
Wprowadza się punktowy system oceniania zachowania.
- Ustalenia ogólne.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia
w szczególności:- wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
- dbałość o honor i tradycje szkolne,
- dbałość o piękno mowy ojczystej,
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia. Ocena ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
- Szczegółowe kryteria oceniania:
- Ocenę zachowania za I semestr ustala się według następującej skali punktowej:
wzorowe | 500 pkt. i więcej |
bardzo dobre | 350 – 499 pkt. |
dobre | 250 – 349 pkt. |
poprawne | 150 – 249 pkt. |
nieodpowiednie | 100 – 149 pkt. |
naganne | do 99 pkt. |
- Na początku każdego semestru uczeń otrzymuje „awansem” 250 pkt. co równe jest ocenie dobrej zachowania.
- Ocenę roczną zachowania ustala się na podstawie sumy punktów uzyskanych w I i II semestrze zgodnie z poniższą punktacją:
| wzorowe | 1000 pkt. i więcej |
| bardzo dobre | 700 – 999 pkt. |
| dobre | 500 – 699 pkt. |
| poprawne | 300 – 499 pkt. |
| nieodpowiednie | 200 – 299 pkt. |
| naganne | do 199 pkt. |
- W ciągu semestru uczeń ma możliwość w zależności od prezentowanej postawy zwiększyć lub zmniejszyć liczbę punktów.
- Uczeń może również, otrzymać za swą postawę nagrody przewidziane w Statucie szkoły: (pochwałę wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu na forum klasy, pochwałę dyrektora szkoły, pochwałę na zebraniu z rodzicami, list gratulacyjny do rodziców, nagrodę rzeczową).
- Za nagminne łamanie Regulaminu szkolnego, brak poprawy zachowania, mimo podjętych działań i zastosowanych punktów ujemnych, uczeń może otrzymać kary przewidziane w Statucie szkoły: rozmowa indywidualna ucznia z wychowawcą
i pedagogiem lub psychologiem, wezwanie do szkoły rodziców, skierowanie ucznia na rozmowę z dyrektorem, pozbawienie ucznia przywilejów np. udziału w dyskotece, wycieczce itp., skierowanie ucznia na zespół ds. wychowawczych, naprawę szkody wyrządzonej innym oraz przeniesienie ucznia do innej szkoły po uprzedniej rozmowie
z jego rodzicami – w szczególnych przypadkach, jeżeli wszystkie podjęte wcześniej środki wychowawcze nie odnosiły pozytywnych rezultatów. - Za zachowanie świadczące o przejawach demoralizacji ucznia (m.in. stosowanie używek, nagminne wagary, dokonanie czynu karalnego) mogą zostać wobec niego podjęte działania zgodne z obowiązującym prawem i przyjętymi procedurami postępowania, uczeń może:
- otrzymać ocenę naganną zachowania, jeżeli ta wynika z uzyskanej przez niego punktacji;
- otrzymać, także ocenę naganną zachowania, jeżeli z punktacji wynika ocena wyższa, ale została mu udzielona nagana z rąk dyrektora za popełnienie przewinienia zasługującego na taką karę (zgodnie z obowiązującym zapisem w Statucie Szkoły).
- Obowiązkiem każdego nauczyciela jest dokonywanie na bieżąco wpisów do dziennika elektronicznego (Vulcan) w module (Dziennik/Lekcja) w zakładce (Uwagi), potwierdzających konkretne zachowanie ucznia w ciągu roku szkolnego. Wpis w dzienniku elektronicznym powinien uwzględniać:
- obszar dotyczący rodzaju zachowania,
- symbol,
- liczba punktów,
- krótki opis konkretnego zachowania (pozytywnego lub negatywnego).
- Wpisów do dziennika elektronicznego w zakładce (Uwagi) dokonuje wychowawca, nauczyciele przedmiotów, pedagog szkolny, psycholog szkolny, nauczyciele świetlicy i biblioteki. Uczeń ma prawo znać treść wpisu i liczbę przyznanych punktów.
- Wychowawca w terminie do 7 dni kolejnego miesiąca zobowiązany jest podsumować liczbę punktów uczniów danego oddziału, podając uczniom do informacji stan punktów za dany miesiąc (na zajęciach z wychowawcą) wraz z informacją zwrotną dotyczącą możliwości poprawy.
- Wychowawca zobowiązany jest systematycznie prowadzić dla uczniów karty punktów zbiorczych.
- W sytuacji, kiedy uczeń z przyczyn losowych (np. pobyt w sanatorium itp.) nie mógł uzyskać odpowiedniej liczby punktów, o ocenie zachowania decyduje wychowawca, biorąc pod uwagę opinię innych nauczycieli.
- Rodzic w ciągu 14 dni od powrotu dziecka do szkoły, ma obowiązek usprawiedliwić nieobecność dziecka. Za nieusprawiedliwioną nieobecność wychowawca raz na semestr przyznaje punkty ujemne w zależności od liczby godzin nieusprawiedliwionych Wychowawca klasy informuje rodzica lub opiekuna w trybie pilnym za pośrednictwem komunikatora w dzienniku elektronicznym w przypadku uzyskania przez ucznia 50 pkt ujemnych w danym miesiącu niezależnie od uzyskanych w tym czasie punktów dodatnich
i odnotowuje ten fakt dzienniku lekcyjnym (zakładka – kontakty z rodzicami). - Wnioski o wpis do dziennika mogą zgłaszać uczniowie, pracownicy administracji i obsługi.
- Obowiązkowym elementem procesu wystawienia oceny śródrocznej
i rocznej jest samoocena ucznia, opinia klasy i opinia nauczycieli, która dokonywana jest przed wystawieniem uczniowi śródrocznej oceny klasyfikacyjnej oraz proponowanej oceny rocznej zachowania. - Samoocena i ocena klasy dokonywana jest na Karcie Oceny Postawy Zachowania.
- Nauczyciele wychowawcy dokonują podsumowania punktacji na 1 tydzień przed Radą Klasyfikacyjną w danym semestrze roku szkolnego. Punkty zdobyte po tym terminie przechodzą na drugi semestr.
- Kryteria oceniania zachowania mogą ulec modyfikacji w trakcie roku szkolnego.
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Pozostałe kwestie reguluje Statut Szkoły Niepublicznej Katolickiej Szkoły Podstawowej Caritas Diecezji Świdnickiej im. ks. prałata Dionizego Barana
w Świdnicy.
„Konkretnemu zachowaniu- pozytywnemu lub negatywnemu- jest przydzielona odpowiednia liczba punktów według poniższego wykazu:
- Uczeń, który w I semestrze uzyska:
- ponad 50 punktów ujemnych nie może otrzymać oceny wzorowej zachowania,
- ponad 100 punktów ujemnych nie może otrzymać oceny bardzo dobrej zachowania,
- ponad 150 punktów ujemnych nie może otrzymać oceny dobrej zachowania,
- ponad 200 punktów ujemnych nie może otrzymać oceny poprawnej zachowania, mimo że uzyskał ilość punktów dodatnich wystarczających.
- Uczeń, który w roku szkolnym uzyska:
- ponad 100 punktów ujemnych nie może otrzymać oceny wzorowej zachowania,
- ponad 200 punktów ujemnych nie może otrzymać oceny bardzo dobrej zachowania,
- ponad 300 punktów ujemnych nie może otrzymać oceny dobrej zachowania,
- ponad 400 punktów ujemnych nie może otrzymać oceny poprawnej zachowania mimo, że uzyskał ilość punktów dodatnich wystarczających na taką ocenę.
ZACHOWANIE POZYTYWNE
SYMBOL | RODZAJ | ILOŚĆ | CZĘSTOTLIWOŚĆ | |
POSTĘPOWANIE | ||||
P1 | Aktywny udział w pracy Samorządu | +30 | raz w | opiekun SU |
P2 | Aktywny udział w pracy Samorządu | +20 | raz w | wychowawca |
P3 | Praca na rzecz klasy lub szkoły: · · · · · |
+10 +10 +30 +50 | każdorazowo | pracownik |
P4 | Udział w konkursach. | +10 | każdorazowo | pracownik |
P5 | Uzyskanie wyróżnienia w konkursie · · · · · | +15 +20 +30 +50 | każdorazowo | pracownik |
P6 | Reprezentowanie szkoły na · · · · | +20 +30 +40 +80 | każdorazowo | pracownik |
P7 | Aktywne czytelnictwo (w bibliotekarzem). | +30 | raz w | pracownik |
P8 | Zaangażowanie własne i twórczość | +50 | każdorazowo | |
P9 | Zaangażowanie własne i twórczość rzeczowych lub prezentacje multimedialne, | +10 +20 +30 | każdorazowo | |
P10 | Praca na rzecz szkoły (poczet sztandarowy) | +30 | raz w | opiekun |
DBAŁOŚĆ O | ||||
P11 | Pomoc w (Dzień | od +5 do +30 | każdorazowo | |
P12 | Reprezentowanie Poczet | +30 +50 | każdorazowo | opiekun |
P13 | Posiadanie stroju galowego na | +5 | każdorazowo | |
DBAŁOŚĆ O | ||||
P14 | Nienaganna postawa i kultura (właściwy stosunek do kolegów, osób dorosłych). | +30 | raz w | (wychowawca) |
DBAŁOŚĆ O | ||||
P15 | Odpowiedzialne reagowanie w | +15 | każdorazowo | |
P16 | Odpowiedzialne przeciwstawianie | +25 | każdorazowo | |
GODNE, | ||||
P17 | Postępy w zachowaniu ucznia i jego | +10 | raz w | |
P18 | Wyróżniająca kultura osobista, | +10 | każdorazowo | |
P19 | Wyróżniająca postawa ucznia szkolnych. | +10 | każdorazowo | |
OKAZYWANIE | ||||
P20 | Inne jednorazowa | +20 +30 +50 | każdorazowo | |
ZACHOWANIE NEGATYWNE
SYMBOL | RODZAJ ZACHOWANIA POZYTYWNEGO | ILOŚĆ PKT. | CZĘSTOTLIWOŚĆ | |
WYWIĄZYWANIE
SIĘ Z OBOWIĄZKÓW UCZNIA | ||||
N1 | Niezdyscyplinowanie na lekcji
(rozmowy i wykonywanie czynności nie mających związku z lekcją, celowe
rozpraszanie uwagi kolegów, niewykonywanie poleceń nauczyciela itp.). | – 5 | każdorazowo | |
N2 | Niewłaściwy stosunek do obowiązków
szkolnych (brak zeszytów, podręczników, ćwiczeń, stroju na wych. fiz.,
materiałów na zajęcia plastyczne, techniczne, przyborów szkolnych). | – 5 | każdorazowo | |
N3 | Odpisywanie lekcji, ściąganie. | – 10 | każdorazowo | |
N4 | Brak jednolitego stroju szkolnego. | – 10 | Jednorazowo
w danym dniu | |
N5 | Opuszczanie lekcji bez
usprawiedliwienia./ ucieczka | –50 | za każdą
lekcję | |
POSTĘPOWANIE
ZGODNE Z DOBREM SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ | ||||
N6 | Oszustwo i fałszerstwo. | –50 | każdorazowo | |
N7 | Kłamstwo, pomówienia. | –10 | każdorazowo | |
N8 | Używanie telefonu komórkowego na
terenie szkoły bez zgody nauczyciela. | –20 | każdorazowo | |
N9 | · Zaśmiecanie
otoczenia. · Nieszanowanie
żywności (wyrzucanie owoców, kopanie, rzucanie owocami po korytarzach,
mlekiem w kartonie itp.) | – 15 – 15 | każdorazowo | |
DBAŁOŚĆ O
HONOR I TRADYCJE SZKOLNE | ||||
N10 | Niewłaściwe zachowanie podczas
imprez i uroczystości szkolnych (nieuszanowanie podniosłej atmosfery podczas hymnu państwowego, komendy „baczność”, przeszkadzanie w trakcie występu). | – 20 | każdorazowo | |
DBAŁOŚĆ O
PIĘKNO MOWY OJCZYSTEJ | ||||
N11 | Używanie wulgaryzmów, przekleństw
i agresja słowna | – 30 | każdorazowo | |
DBAŁOŚĆ O
BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE WŁASNE ORAZ INNYCH OSÓB | ||||
N12 | Zastraszanie kolegów, wyłudzanie
pieniędzy lub innych dóbr. Zaczepianie fizyczne (kopnięcie, popchnięcie, plucie,
podstawianie nóg).
| – 50
– 50
-100 | każdorazowo | |
N13 | Bierny udział w bójce, kibicowanie
aktom przemocy, podżeganie do przemocy. | – 50 | każdorazowo | |
N14 | Przywłaszczenie, kradzież cudzej
własności. | – 50 | każdorazowo | |
N15 | Wandalizm, dewastowanie sprzętu
szkolnego, niszczenie mienia kolegów(w zależności od wartości mienia). | od – 15 do – 50 | każdorazowo | |
N16 | Napaść fizyczna na drugą osobę. | – 50 | każdorazowo | |
N17 | Zachowanie stanowiące zagrożenie
zdrowia lub życia innych osób np.: spowodowanie uszkodzenia ciała,
doprowadzenie do wypadku, groźby karalne, długotrwałe zastraszanie,
przymuszanie do niechcianych czynności oraz inne działania niezgodne z
prawem. | – 100 | każdorazowo | |
N18 | · Posiadanie
używek w szkole · Stosowanie
używek w szkole · Posiadanie
i stosowanie używek w szkole lub podczas wycieczek. | –100 –100 – 100 | każdorazowo | |
N19 | Wnoszenie na teren szkoły i używanie
niebezpiecznych materiałów i narzędzi np.: noże, petardy itp. | – 50 | każdorazowo | |
N20 | Niestosowanie się do regulaminów
szkolnych: korzystania z sali gimnastycznej, Sali lekcyjnych,
regulaminu zachowania na korytarzu, na przerwie, przebywanie w miejscach
niedozwolonych itp. | – 20 | każdorazowo | |
GODNE,
KULTURALNE ZACHOWANIE SIĘ W SZKOLE I POZA NIĄ | ||||
N21 | Niekulturalne zachowanie się w
miejscach publicznych –w zależności od rodzaju zachowania. | – 20 | każdorazowo | |
N22 | Niekulturalne zachowanie się na terenie
szkoły. | – 20 | każdorazowo | |
N23 | Aroganckie, niestosowne zachowanie
wobec nauczycieli, pracowników szkoły, innych osób dorosłych ( ubliżanie,
używanie obraźliwych gestów, określeń). | -30 | każdorazowo | |
N24 | Fotografowanie lub filmowanie
zdarzeń z udziałem innych osób bez ich zgody | -40 | każdorazowo | |
N25 | Upublicznienie materiałów i zdjęć
bez zgody obecnych na nim osób ( np. w Internecie, w mediach
społecznościowych, miejscach publicznych). | -100 | każdorazowo | |
N26 | Obrażanie, wyśmiewanie, negatywne,
wulgarne komentowanie pod adresem określonej osoby za pośrednictwem mediów
społecznościowych, telefonii komórkowej. | -100 | każdorazowo | |
N27 | Inne niewłaściwe zachowanie nie
ujęte w powyższym systemie oceniania zachowania- punkty ujemne w zależności
od wagi czynu. | -20 -30 | każdorazowo | |
w § 59 uchyla się ust. 5, 6.
w § 50 po pkt. 3 dodaje się pkt. 3a w brzmieniu:
„§ 3a pochwałę pedagoga lub psychologa,”
w § 50 po pkt. 2 dodaje się pkt. 2a w brzmieniu:
„§2a upomnienie pedagoga lub psychologa.”
Pozostała treść Statutu pozostaje bez zmian.